آموزشتجارت الکترونیک

خلق مدل کسب و کار

مدل تجاری

یک مدل تجاری چارچوبی است که با ایجاد ارزش بلند مدت برای سازمان و در عین حال ایجاد ارزش برای مشتریان و دریافت ارزش از طریق راهبردهای کسب درآمد به صاحبان کسب و کار ها کمک میکند. این چهارچوب به درک جامع شما برای طراحی و آزمایش فرضیات تجاری در بازار کمک میکند.

یک روش ساده برای فکر کردن در مورد خلق مدل کسب و کار ، فکر کردن در مورد این سه بخش:

چه چیزی ایجاد می کنید – آیا می توانید چیزی را ایجاد کنید که مشتریان بخواهند بخرند – امکان سنجی.

شما به چه کسی آن را می فروشید؟ چرا آنها می خواهند آن را بخرند؟ – مطلوب بودن.

مدل درآمد – هزینه تولید چقدر است و ما چقدر خواهیم ساخت – سودآور است؟ – قابلیت دوام.

ایجاد و ضبط ارزش این است – چه چیزی تولید می کنید (چه ارزشی ایجاد می کنید) و مشتری ها چقدر حاضر به پرداخت هزینه برای آن هستند (ارزش ضبط).

گزاره ارزش(value proposition) : عبارت است از چگونگی بیان ارزش ایجاد شده و نحوه ی اطلاع رسانی آن به مشتریان و تعیین علت خرید خدمات ارائه شده.مدل تجاری

اگر شما در مورد ایده کسب و کار ، مدل کسب و کار خود روشن نیستید ، دیگران نمی توانند در تجارت شما سرمایه گذاری کنند.

یک مدل کسب و کار به شما کمک می کند تا بطور واضح بیان کنید که چگونه قطعات کسب و کار شما جمع می شود تا محصولی یا خدماتی را که مشتریان خریداری میکنند برای شما سودآور کند. مدل تجاری

بیشتر بدانید :

چرا یک مدل تجاری مهم است؟

یک مدل کسب و کار روشی مؤثرتر برای رقابت است زیرا کپی کردن یک مدل کسب و کار برای رقبا دشوار است اما کپی کردن محصول یا خدمات نسبتاً آسان است.

اگر مشاغل جدیدی را شروع می کنید و می خواهید بلافاصله مشتری داشته باشید ، باید یک مدل تجاری بی نظیر داشته باشید.

به همین ترتیب ، اگر شما در حال حاضر مشاغل را اداره می کنید اما نیاز به رشد دارید ، پس یک راه قدرتمند برای شروع ایده های خود تمرکز بر روی اختراع مجدد مدل تجاری خود است.

در این مقاله ، مدل های مختلف کسب و کار را بررسی خواهیم کرد تا در کنار ایده تجاری خود را بکار بگیرید و پس از بررسی مدل های مختلف بهترین راه حل را انتخاب کنید.

بهترین راه حل چیست؟ در حالت ایده آل ، ما شغلی را می خواهیم که دارای ویژگی های منحصر به فرد باشد که دیگران به راحتی نتوانند آن را کپی کنند.

هم اکنون تعداد بیشتری از افراد از طرح مدل کسب و کار برای شکل دادن به ایده های خود و تبدیل آنها به مشاغل پررونق استفاده می کنند. اما ، فقط کارآفرینان نیستند که از این مزیت استفاده کنند.

سازمان های بزرگ ، مؤسسات دولتی و مارک های تجاری از رویکرد مدل کسب و کار استفاده کرده اند تا نحوه عملکرد آنها را تغییر دهند و از طریق پاسخگویی به نیازهای مشتریان ، دوباره تغییر نام دهند. بهره برداری از قدرت تولید مدل کسب و کار با افزایش سرعت تغییر تبدیل به یک ضرورت رقابتی شده است. مدل تجاری

در سال های اخیر ، محبوبیت مدل های تجاری باعث ایجاد چارچوب های مختلف مدل سازی کسب و کار شده است. برخی از آنها فراتر از دغدغه های عادی در طراحی مشاغل قرار دارند و موضوعاتی مانند پایداری و اقتصاد را در نظر می گیرند.

اگر شما مسئول یک شرکت نوپا یا مدیر عامل یک شرکت تجاری بزرگ هستید فرقی نمیکند در هر حال استفاده از قدرت مدل های تجاری و نوآوری در مدل های کسب و کار اکنون یک مهارت مهم است.

بیشتر بدانید :

ریشه ی مفهوم مدل کسب و کار از کجا می آید؟

ریشه های مفهوم مدل کسب و کار را می توان در اوایل سال 1954 کشف کرد ، هنگامی که پیتر دراکر (دراکر ، P. (1954)) یک مدل تجاری خوب به عنوان نمونه ای که به سؤالات زیر پاسخ می دهد ، تعریف کرد:

مشتری کیست؟

ارزش مشتری چقدر است؟

چگونه می توانیم درآمد کسب کنیم؟

منطق اقتصادی زیربنایی که توضیح می دهد چگونه می توانیم با هزینه مناسب به خدماتی مشتری تحویل دهیم چیست؟

از آن زمان بسیاری از افراد سعی در تعریف مدل تجاری داشتند. به عنوان نمونه ، مایکل لوئیس در کتاب خود New، New Thing به سادگی می گوید که تعریف مدل کسب و کار اینگونه است: “… شما چگونه می خواهید پول بدست آورید”. در ادامه این کتاب ، وی حتی از الگوی تجارت به عنوان “یک اصطلاح هنری” یاد می کند.

نمونه هایی از مدل های کسب و کار

۱-تبلیغات – به عنوان مثال ، اکثر نشریات رسانه ای بصورت آنلاین. از تبلیغات در سایت خود درآمد کسب می کنند.

۲-مدل تجاری بازاریابی وابسته – توسط بسیاری از شرکتهای نرم افزاری ، تولید کنندگان و سایتهای تجارت الکترونیکی (از جمله آمازون) استفاده می شود. یک شرکت وابسته محصول یا خدمات خود را به مخاطبان خود تبلیغ می کند و پس از خرید آنها حق کمیسیون دریافت می کند.

۳-مدل تجاری مبتنی بر آژانس – این مدل جایی پیدا میشود که شرکت ها بخش هایی از تجارت خود را به نمایندگانی ارائه می دهند که از طرف آنها خدمات را انجام می دهند. نمونه ها شامل آژانس های تبلیغاتی مانند BBDO ، TBWA و همچنین رویدادهای برون سپاری ، فروش مستقیم ، کانالهای تبلیغاتی …

۴-مدل جمع آوری – این مدل جایی استفاده میشود که صاحب کسب و کار گروه خاصی از افراد را در نظر بگیرد از طریق آنها تولید ارزش کند و سپس خدمات را با نام تجاری خود به فروش برساند. درآمد از طریق حق کمیسیون است. مثالها – Uber، Airbnb، Oyo.

۵-الگوی تجاری بازرگانان توجه – بر اساس اصل “جلب توجه” است ، این مدل کسب و کار معمولاً آنلاین است. به عنوان مثال جلب توجه از طریق اینفلوئنسر هایی که خود تبدیل به یک برند شدند برای جلب سرمایه گذاری و کسب درآمد انجام میشود

۶-آجر و کلیک – آجر و کلیک ترکیبی از کانال های فیزیکی و آنلاین است. به طور معمول ، بسیاری از خرده فروشان آنلاین به سمت فیزیکی شدن حرکت کرده اند. بطور مثال آمازون ، که به صورت آنلاین شروع به کار کرده است ، اکنون یک فروشگاه فیزیکی افتتاح کرده است که می تواند تهدید بزرگی برای بسیاری از خرده فروشان باشد.مدل تجاری

۷-مدل دستگاه های نقدی کسب و کار – در اینجاست که زمان پرداخت به عرضه کنندگان بسیار طولانی تر از زمانی است که یک کسب و کار پول خود را از طریق مشتریان جمع می کند. به عبارت دیگر ، این شرکت قبل از نیاز به پرداخت کالای فروخته شده ، ابتدا پول را دریافت می کند.

۸-مشاوره مدل کسب و کار – مشاوره یک بخش تجاری بزرگ با شرکت هایی مانند Accenture، McKinsey، Deloitte، Bainو بسیاری دیگر است. این شرکت ها بر مهارت ها و دانش تخصصی ، غالباً بر عمق صنعت تمرکز می کنند. سازمانهای کمکی آنها در جهت تغییر ، توسعه استراتژی ، مدیریت ادغام و جمع آوری و بسیاری از خدمات دیگر حرکت می کنند.

۹-جمعیت محور – شامل جذب “جمعیت” در اغلب موارد برای کمک به مشارکت در یک پروژه می شود. انواع مختلفی از این مدل کسب و کار ها وجود دارد – بعضی از آنها به دلایل اجتماعی وجود دارند و برخی دیگر صرفاً بر روی کمک به استارتاپ ها متمرکز شده اند.

۱۰-مجوز داده / فروش داده – شرکت هایی مانند توییتر و فیس بوک اجازه دسترسی به پلتفرم خود را به اشخاص ثالث می دهند و از طریق فروش اطلاعات کسب درآمد میکنند.

بیشتر بدانید :

۱۱-مدل کسب و کار فروش مستقیم – فروش مستقیم اغلب با محیط های تجاری به مشاغل مرتبط است که در اینجا خرید خدمات و محصولات پیچیده از هزاران دلار به میلیون ها دلار می رسد. فروشندگان بخش مهمی از کسب مشتری و توسعه بیشتر روابط مشتری هستند.

۱۲-مستقیم به مدل های کسب و کار مشتری – صنعت کالاهای مصرفی ، مبتنی بر توزیع و فروش محصولات به مصرف کنندگان است. با این حال ، شرکتهایی مانند Hp در بازار لپ تاپ و رایانه شخصی خانگی هنگامی که Dellمستقیماً به مصرف کنندگان فروخته می شد ، دچار اختلال شدند. Hp به طور سنتی این تجارت را بر مبنای فروش به فروشگاهها از طریق فروشگاههای بزرگ خرده‌فروشی قرار داده بود.

۱۳-توزیع کننده – صدها توزیع کننده وجود دارند که در بیشتر قسمت ها به عنوان واسطه عمل می کنند. با پیشرفت تکنولوژی ، نقش بسیاری از توزیع کنندگان تغییر کرده است. در واقع ، Alibaba اکنون ارتباط مستقیمی بین تامین کنندگان و فروشندگان برقرار کرده و نیاز بسیاری از توزیع کنندگان را کاهش داده است. بسیاری از مشاغل توزیع خود را به متخصصان (که اغلب به آنها لجستیکی گفته می شود) برون سپاری می کند.

۱۴-توزیع مستقیم – یک الگوی تجارت الکترونیکی تجارت الکترونیکی است که در آن یک فروشگاه آنلاین برای فروش محصولات سایر شرکت ها راه اندازی شده است. با این حال ، هیچ کالایی را نمیخرد. در عوض ، پس از ثبت سفارش ، آن را به سازنده یا توزیع کننده ارسال می كنند . نمونه ای از این مدل کسب و کار Aliexpress است .مدل تجاری

۱۵-الگوی تجاری محدود به بخش – سهولت در تولید دوره های آموزشی باعث شده است تا بسیاری از کارآفرینان برای آموزش به دیگران ، دوره های آنلاین را در بازار ارائه دهند. مثل: Udemy

۱۶-مدل حق امتیاز – امتیازی است که به یک فرد داده می شود تا محصولات و یا خدمات یک شرکت شناخته شده موفق را به فروش برساند. این امتیاز برای مدت محدود از طرف شرکت (یا فرنچایز دهنده) در اختیار فرد (یا فرنچایز گیرنده) در ازای پرداخت مبالغی قرار می‌گیرد مثل مکدونالد

۱7-مدل کسب و کار Freemium – بسیاری از مشاغل می دانند که اگر محصولات آنها را امتحان کنید ، بیشتر تمایل به خرید دارید. معمولاً ، این نرم افزار نسخه کمتری از ویژگی ها را ارائه می دهند ، بنابراین می توانید ببینید که آیا این مناسب برای نیازهای شما است یا خیر. مثال: لینکدین.

۱۸-تولید کننده – تولید کنندگان محصولات نهایی را از مواد اولیه تهیه می کنند. آنها سپس مستقیماً به مشتری می فروشند یا آن را به اشخاص ثالث می فروشند. تولید کنندگان اتومبیل اتومبیل تولید می کنند و همچنین از طریق نمایندگی های خودرو اقدام به فروش اتومبیل می کنند.مدل تجاری

۱۹-بازاریابی شبکه ای – یا بازاریابی چند سطحی شامل یک شبکه ساختاری هرمی از افرادی است که محصولات یک شرکت را می فروشند. این مدل براساس مبنای کمیسیون اجرا می شود . مدل کسب و کار بازاریابی شبکه ای در زمینه بازاریابی مستقیم و فلسفه فروش مستقیم کار می کند که در آن هیچ فروشگاه فروشی وجود ندارد اما عرضه ها مستقیماً توسط شرکت کنندگان به بازار هدف عرضه می شود.

۲۰-بازار آنلاین – بازارهای آنلاین فروشندگان مختلف را در یک سکوی جمع می کنند که سپس با یکدیگر به رقابت می پردازند تا همان محصول / خدمات را با قیمت های رقابتی ارائه دهند. این بازار مارک تجاری خود را بر روی فاکتورهای مختلفی از جمله اعتماد ، تحویل رایگان و / یا به موقع منزل ، فروشندگان با کیفیت و غیره بنا می کند و از هر فروش انجام شده بر روی سکوی خود سود کمیسیون می گیرد. نمونه ها – آمازون ، علی بابا.

۲۱-مدل های تجاری چند برندی – شرکت ها این روزها می خواهند به همه گروه های مردم خدمت کنند. برای صرفه جویی در این هدف ، شرکت ها باید انواع برند هارا داشته باشند که با همه دسته از مشتریان مناسب باشد. برای مثال ، همه پول کفش پوما را ندارند ، از این رو ، بسیاری از فروشگاه های خرده فروشی شروع به نگه داشتن مارک های متعدد در همان فروشگاه کرده اند تا کاربران بتوانند از همانجا خرید کنند و خرده فروشان بتوانند کماکان تجارت پرسودی داشته باشند. مدل تجاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
× واتس آپ کارشناسان

AdBlock را غیر فعال کنید

ما برای کسب مدیریت کسب کار خود نیاز به هزینه داریم . لطفا افزونه تبلیغات را غیر فعال کنید تا حدقل بتوانیم آگهی را نمایش دهیم .. نیاز نیست برروی آن ها کلیک کنید .