خلاقیت - قدرت - ایده19 فوریه, 2020
کسب و کار نوپایی

سه گامی که هر کسب و کار نوپایی باید بردارد

کسب و کار نوپا بعد از پیدا کردن یک ایده مناسب ( از نظر ما!) برای راه‌اندازی یک کسب و کار لازمه که بدونیم مسیری که پیش رو داریم چه مراحلی داره. طبق یک دسته‌بندی کلی هر کسب و کار نوپا برای تبدیل به یک شرکت بزرگ ۳ مرحله کلی زیر رو باید طی کنه:

۱. جستجو

در گام اول هر کسب و کار نوپایی باید به دنبال یک مدل کسب و کار (‌ یک ایده!) تکرار‌پذیر و مقیاس‌پذیر باشه. طبیعیه که این فرآیند بارها و بارها تکرار می‌شه تا به مدل کسب و کاری برسیم که بین محصول و بازار هدفش تناسب وجود داشته باشه. (‌یعنی چیزی که ما تولید می‌کنیم و کسی که از ما خرید می‌کنه با هم متناسب باشند.)

بیشتر بدانید :

برای به پایان رسوندن این مرحله دونستن چند تا نکته ضروری به نظر می‌رسه:

  • شما باید یک کانال فروش پیدا کرده باشید که هم هزینه‌ای منطقی و درک‌شده داشته باشه و هم مشتری حاضر به استفاده از اون کانال باشه!
  • میزان فروش یا جذب مشتری پیدا کرده باشید که بدون نیاز به تلاش عجیب و غریب ( حماسی!) بنیان‌گذاران جریان داشته باشه. یعنی به کمک نیروهای فروش (‌مثل استفاده از شبکه‌های فروش و …) خودش کار کنه و نیاز به تلاش بی‌وقفه شما نداشته باشه!
  • میزان جذب و فعال‌سازی مشتری رو تا حداقل ۱۸ ماه پیش‌رو پیش‌بینی کرده باشید!

بیشتر کسب و کارهای نوپا در این مرحله با تعداد نیروی کمتر از ۴۰ نفر کار می‌کنند و سرمایه‌ای که جذب می‌کنند یا بذری است و یا سری A. البته یادمون باشه خیلی از کسب و کارهای نوپا تو این مرحله شکست می‌خورند و به تاریخ می‌پیوندند.کسب و کار نوپا

۲. ساخت

در این مرحله کسب و کارهای نوپا به دنبال افزایش تعداد مشتریان، کاربران و … خود می‌باشند که دو نتیجه زیر را به دنبال داره:

  • رسیدن به جریان مالی مثبت ( جایی که بیشتر از این که هزینه کنی پول در میاری)
  • تولید کاربرانی که با سرعت بالا برای شما تولید پول می‌کنند.

متاسفانه در این مرحله به علت نیاز به افزایش اندازه سازمان ( از ۴۰ نفر تا حدود ۱۷۵ نفر) کسب و کارها دیگه امکان دادن آزادی عمل و از دست دادن زمان را در سازمان ندارند و باید قواعد رسمی‌تری در حوزه‌های مختلف مثل منابع انسانی، اداری، پشتیبانی و … برای جلوگیری از بحران کنترل، تدوین کنند.

سرمایه‌گذاری تو این مرحله به سری C و D می‌رسه که توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر انجام می‌شه معمولا.

۳. رشد

در مرحله آخر هم دیگه کسب و کارهای نوپا به یک جریان درآمدی مناسب دست پیدا کرده‌اند ( عرضه اولیه سهام، خرید یا ادغام توسط یک شرکت بزرگ‌تر) و با یک سری فرآیند تکراری در حال رشد هستند. یکی از مهم‌ترین داشته‌های کسب و کارهای نوپا در این مرحله مجموعه کاملی از شاخص‌های کلیدی عملکرد ( KPI) هست که به صورت مداوم و مستمر در حال بررسیه.کسب و کار نوپا

بیشتر بدانید :

به طور کلی به نظر می‌رسه که علاقه‌مندان به کارآفرینی باید حواسشون باشه که این مسیر نیاز به مشورت، استفاده از ابزار خوب ( مناسب و متناسب)، انتخاب یک تیم خوب و یک‌دست و … داره. یادمون نره که مسیر کارآفرینی بالا و پایین زیاد داره و چیزی که مهمه اینه که ناامید نشیم و حواسمون به گام‌هایی که باید طی کنیم تا یک شرکت بزرگ و درست و حسابی بشیم باشه!کسب و کار نوپا

معرفی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *